torsdag 20 november 2008

Lyde och jakten efter dimensionernas nyckel del.4

En liten svarthårig flicka tittade fram och smög sig fram till honom. Hon tog fram en kniv. Lyde blev vättskrämd och skulle precis skrika när flickan la en hand över hans mun.
”Shh, jag ska inte skada dig. Jag lovar”, viskade hon medan hon förde kniven mot Lydes handleder. Hon skar av repet och tog bort handen från hans mun.
Lyde kollade på den svarthårige flickan och skulle precis fråga vem hon var. När hon drog honom med sig.
”Kom vi måste skynda oss”, sa hon tyst medan hon sprang.
Ju längre bort de kom, ju fortare började de springa. Efter att de hade sprungit så långt att man inte längre kunde se ljuset från brasan, stannade de för att vila.
Flickan lade sig ner i gräset och Lyde satte sig bredvid.
”Vem är du och vart är jag?” frågade Lyde.
Flickan reste sig upp igen.
”Mitt namn är Kalina dotter av rebelledaren Arron. Du är i landet Telear. Trevligt att träffas”, sade Kalina och skakade hand med Lyde.
”T-t-telear? Har aldrig hört talas om det förut. Jag är Lyde förresten”, sade han.
”Såklart du aldrig har Lyde. Du är ju i en annan dimension. En annan värld än din. Samma men ändå inte.”, skrattade Kalina.
Lyde kollade på Kalina med stora ögon. Han kunde inte tro på vad han hade precis fått höra.
”Det kan inte vara sant.. Men vem var dem två männen?”.
”Det är drottning Edyls hejdukar. De hade fångat dig för att ta dig till henne. Hemska kvinna”, sa Kalina argt.
”Men vad vill hon med mig?”, frågade Lyde.
”Men dah! Du är ju den utvalde. Hon vill ju använda dig för att ta kontroll över dimensionerna”.
”Vadå utvalde!? Jag förstår inte!!”, ropade han argt och reste sig upp.
”Drottningen vill få tag i nyckeln till dimensionernas port. Så hon kan stänga den och använda den så som hon vill. Men om hon gör det så kommer vår värld bli en hemsk plats. Därför rebellerar vi. Och där kommer du in i bilden. Profetian säger att en rödhårig pojke från en annan dimensionen ska komma hit och hitta nyckeln. Den pojken är du! Den utvalde. Jag har blivit utvald att hjälpa dig att komma till staden Dragon. Där nyckeln ska finnas och sedan förstöra den. Nu gäller det bara att vi hittar nyckeln innan Edyl gör det. Ingen tid att förlora. Kom så börjar vi på vår resa. Min pappa och de andra rebellerna är lite längre bort med två Drarekar”, berättade Kalina.
”Drarekar? Vad är det?”
”Hm.. Jag tror det kallas för drakar i din värld”, sade hon.
”Drakar! Finns dem?”, frågade Lyde.
”Ja såklart. Vad trodde du?”, frågade Kalina och kollade på honom som han vore konstig.
Lyde stirrade på henne med öppen mun och hon bara skrattade.

fortsättning imorgon..

Inga kommentarer: